Manuelle operationelle processer

I har måske købt et færdigt system til håndtering af eksempelvis ordre eller dataflowet mellem jer, leverandører og kunder. Men på trods af det føles processen ikke særlig automatisk, der er meget tastearbejde og forvirring omkring processen. Opgaver lander mellem to stole og generelt bare en skuffelse over systemet.

Hvorfor er det ikke nemmere?

Ofte sker der det at softwareudviklere sælger deres eget system, til en bred målgruppe med det formål at udvikle deres produkt. Hvordan sikre du, at du ikke bliver glemt i processen, tilsidesat eller måske helt ignoreret?

Det er vigtigt at forhandle omkring parametre som gør at det system der er valgt, også passer til jeres forretning i fremtiden.

For eksempel kan SAP være ekstremt stærk til en forretning hvor kompleksitet er nøgleordet og specialisering er nødvendigt, men ikke særlig godt til en automekaniker eller en webshop ejer.

Identificering af operationelle behov

Det er vigtigt at identificere hvilke behov de forskellige systemer opfylder.

Mange har den opfattelse at når man implementere et system, så løser det alle problemer, men det handler i bund og grund om mindset. Hvis faktureringsprocessen foregår ved at der skrives en manuel faktura, hvorpå en kort beskrivelse af ydelsen er efterfulgt af en samlet pris, så vil en automatisk faktureringsproces ikke fungere.

Grundstenen i automatik

Det er vigtigt her at forstå selve grunstenene i et system, nemlig data.

Data er essentielt til at få et system til at fungere. En faktura skal dannes på baggrund af ordredetaljer, varenumre, prislister – ting som ofte ikke er softwareleverandørens scope at vedligeholde og opsætte.

Mange arbejder med såkaldte Superusers, som har ansvaret for opsætningen, men i hverdagen får superuseren aldrig rigtig tid til at hjælpe kollegaer og derfor bliver kvaliteten af et system ringere og ringere for hver dag.

Hvilken rolle spiller Apino?

Vi hjælper med valg af system, support, implementering og agere samtidig superuser løbende.